Translate

torsdag 26. september 2013

Litt-mindre-karbo-vafler:-) nam nam nydelige

VAFFELOPPSKRIFT SOM ER GOD






Jeg har prøvd mang en vaffeloppskrift av typen lavkarbo ,  men jeg fant ingen jeg syntes var så gode bortsett fra en men den hang dårlig sammen.  Nå skal jeg jo ikke spise masse vafler hele tiden, men en gang i blant er det godt, og da har jeg tenkt at da går det fint med en " MINDRE KARBO"-vaffel, men den er altså ikke lavkarbo. Denne oppskriften har en del mindre karbo enn vanlige vafler( omtrent 10 g pr plate med 6 hjerter). Det er en nesten normal oppskrift, bare jeg har tilsatt en del ekstra fiber, som gjør at blodsukkerstigningen blir mindre.

Ingredienser:
80g spelt mel fint
80 g sammalt rugmel
2-3 ts bakepulver
1 ss vaniljesukker
2 ts johannesbrødkjernemel
2 ss Hi- maize usynlig fiber 
4 egg
6 dl valgfri melk ( jeg har også prøvd soyamelk og det gikk fint)
smør, omtrent 50-100g( etter smak og behag)
søtning, feks stevia etter smak og behag

Slik gjør du det:
Smøret smeltes og avkjøles litt og has i rett før du skal begynne stekingen. Trenger da ikke smøre vaffeljernet.
Resten blandes i en bolle, bruk mixmaster eller stavmikser og la stå ca 30 minutter. Ha så i smøret.Røres rundt på nytt og "blandes" litt før du begynner å steke. Rugmelet er tungt og legger seg litt på bunnen.

Stek i vei:-) Det blir 8-10 plater alt etter størrelse på vaffeljern. Kos deg:-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi meg gjerne tilbakemeldinger på bloggen<3