Translate

søndag 29. september 2013

Fyrrig karri/linse-suppe

Jeg har begynt å lese boken "Chakramat" og der er det noen fine oppskrifter jeg tenkte jeg kunne legge ut, maten er oppbyggende for solar plexus-chakra: 

FYRRIG KARRI/LINSESUPPE 
Denne suppen prøvde jeg i går og den var god. Det er nok en fordel at den står og putrer lenge, minst en time eller at den lages og spises dagen etter, slik at den får satt seg litt. Vi skal ha resten av denne suppen, som metter godt, i dag:                  til 6 personer


ingredienser:
2 middels store gule løk, skåret i fine terninger
4 store fedd hvitløk, skrelt og finhakket eller jeg tok 1 kinesisk hvitløk 
2,5 l kylling/grønnsaksbuljong 
litt havsalt ( men jeg tok vanlig salt)
3-4 store gule poteter skåret i halvannen cm tykke terninger
5dl brune og/eller gule linser 3-4 gulerøtter i skiver
2,5 dl ferske maiskorn ( jeg tok 2 vakumpakket maiskolber) 
1 ss spisskummen krydder 
2ts curry- krydder
                                                     1ss kaldpresset olivenolje

slik gjør du: Varm hvitløk og løk i olivenolje i en liten kjele over middels varme, til de er myke. Vask linsene grundig. Hell buljong og alle de andre ingrediensene, inkludert sautert hvitløken og løken, over i en stor kjele. La småkoke minst 1 time. Rør om av og til. Serveres varm. Suppen kan fryses.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi meg gjerne tilbakemeldinger på bloggen<3