Translate

torsdag 26. september 2013

Hvorfor ikke byggmelsgrøt til frokost?

BYGGMELSGRØT

Her kommer en skikkelig god grøtoppskrift, som er bra for solar plexus-chakra og ikke gir så høyt blodsukker, men alt er relativt... Jeg bruker denne til frokost eller lunsj.
Ingredienser:
3 ss toppede skjeer med byggmel
ca 3 ss med kruskakli, men den pleier jeg bare hive oppi på cirkan
2ss Hi maize usynlig fiber fra helsekostbutikk
2,6 dl valgfri melk, jeg bruker ofte soyamelk, men den er også veldig god med kefir/surmelk
2,6 dl vann
en neve rosiner
salt

Jeg blander alt sammen og rører det sammen KALDT, før jeg koker det opp og småkoker dette i ca 10 min, mens jeg rører hele tiden. Det funker å koke dette opp sånn at det bobler kraftig under røring, og ta det av varmen og la det stå 10 min. Jeg har prøvd og det går greit. Ikke melsmak eller vondt i magen;-)
Rosinene tar jeg ikke i før rett før på slutten av koketiden. Salt tas i rett før du serverer, dvs når grøten ikke koker lenger.
Grøten blir ganske søt i seg selv, men jeg serverer dette med stevia på toppen , kanel og en "dært" med smør til smørøye. Nam-nam    Du kan også har spekemat ved siden av. Godt det også!

På meg stiger blodsukkeret litt fort opp til ca 10 og så fort ned igjen. Men blodsukker før mat og 1,5 t etter mat er det samme blodsukkeret. Tyder vel på at det fortsatt er litt raske karbohydrater her, men jeg synes det er verdt det:-) Sånn av og til:-)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi meg gjerne tilbakemeldinger på bloggen<3